Oženio sam rodicu sa majčine strane prije mjesec i po, i ne osjećam se sretno sa ovim brakom, jer ne pokazuje poštovanje prema meni i mnogo izlazi iz kuće posjećujući svoju rodbinu. Također, ona mi se ne pokorava u nekim stvarima. Neki dan je reka: “Želim zaseban stan.” Imajte na umu da živim zajedno sa svojim bratom, njegovom ženom i svojom sestrom, i svi su sretni što živimo zajedno i što smo zajedno kao jedna porodica. Ja sam joj se zakleo da ću joj ispuniti zahtjev, ali da treba da se strpi neko vrijeme. Ali ona je to odbila i otišla je kući svoje porodice. Vijest o tome da moja žena želi da ja i moj brat živimo razdvojeno došla je do moje majke, koja je rekla: “Ako se odijeliš u zasebnu kuću sa svojom ženom nikada neću ući u tu kuću, niti će tvoj brat, niti iko iz porodice.” Sada sam u lošoj situaciji.

Da li da budem nepkoran majci, i poslušam ženu? Imajte na umu da moja žena nije navela pri bračnom ugovoru da želi odvojen smještaj, samo je navela da želi završiti školovanje.
Moja porodica želi da je razvedem i da uzmem nazad svoj novac, jer je ona namjerno nepokorna.
Moja porodica i moj narod smatra da je sramota da napustim kuću u kojoj živim zajedno sa svojim bratom.
Moje pitanje jeste: Da li je moja žena ovime zaista namjerno nepokorna meni?

Odgovor:

Hvala pripada Allahu.

Prvo:
Odnos između muža i žene treba biti zasnovan na lubavi i ljubaznosti, pogotovo ako su rođaci, tako da su prava rodbine vezana sa pravima braka. Obje strane bi se trebale da uspostave ovakvu vezu.

Sve što se desi od lošeg odnosa među supružnicima može biti i zbog muža i zbog žene, ili zbog njih oboje. Na osnovu toga, trebaš potražiti uzroke njenog manjka poštovanja prema tebi, ili tome što se ne pokorava tvojim naredbama, i trebaš težiti da to riješiš.

Neke žene koje su tek udate ne shvataju važnost toga da se pokoravaju mužu, i ne razumiju koncept kavvameta (da je muž glavni u porodici i da je zadužen da se brine za porodicu), da je to samo uloga muža. Tako da trebaju vremena da to razumiju, i možda trebaju nekoga da im to objasni i da ih poduči. Možda bi se trebao potpomoći sa nekim kasetama i knjigama koje govore o odnosu supružnika i temeljima uspjeha tog odnosa.

Istovremeno, neki muževi pretjeraju pa žele da im se žene pokoravaju u baš svemu, pa ako se žena pobuni o nečemu ili da prijedlog, ili je malo zakasnila da uradi ono što joj je naredio, on je optužuje da mu se namjerno suprostavlja, da je nepokorna i da se suprostavlja Allahovim propisima, i da ga ne poštuje.

Muž se nikada ne treba ophoditi prema ženi kako bih se ophodio prema svome robu, žena ima pravo da je poštuje i da se savjetuje sa njome, da iznese svoje mišljenje i da razgovaraju o stvarima da bi time došli do odluke koja je najbolja.

Drugo:
Žena ima pravo da živi u odvojenom smještaju sa svojim mužem i djecom, i da ga ne dijeli sa bilo kime, bio to otac, majka ili rođak.

Ovo je stav većine hanefija, šafija i hanbelija. Također ima pravo da odbije da živi sa njegovim ocem, majkom ili njegovom braćom i sestrama.

El-Keasani u Bedaiu’ Sanai’ (4/24) , kaže: “Ako muže želi da je natjera da živi sa svojim inoćama ili sa njegovim roditeljima, kao što je njegova majka, sestra ili kćerka od druge žene ili njegova rodbina, i ona to odbije, onda on joj mora obezbijediti odvojen smještaj, jer joj oni mogu smetati ili joj naštetiti ako budu živjeli zajedno, samo njeno odbijanje da žive zajedno upućuje da joj to smeta ili da joj nanose štetu. I zato što on treba da ima slobodu da ima odnos sa njome, ili da bude intiman sa njome u svakom trenutku, a to se ne može deseiti ako ima treća osoba koja živi sa njima.”

Šejhu-l-islam Ibn Tejmijje je dao prednost mišljenju da ako je muž siromašan ili nije u stanju da obezbijedi odvojen smještaj svojoj ženi, da ona nema pravo da traži od njega nešto što joj ne može obezbijediti. Ovo je zabilježeno u Metabil uli en-Nuha (5/122). Nego, ona to treba strpljivo podnositi dok mu Allah ne podari sredstva.

Da sumiramo: Odvojen stan je pravo žene, čak i ako to nije navela u bračnom ugovoru, i ima pravo da to traži, i zbog toga se neće smatrati da je nepokorna mužu. Uobičajeno mišljenje među nekim ljudima, da je ovo razdor između braće, nije tačno, jer ovo je šerijatsko pravo žene, i to ide u korist oba supružnika, jer sprečava miješanje muškaraca i žena i čuva njihove poglede od onoga što je zabranjeno. Tužno je to, da u mnogim kućama gdje ima više porodica, da muž gleda u ženu svoga brata, i da se rukuju ili da se osamljuju, što može odvesti do ljubomore, zavisti, svađe i rastave. Također može biti rasprave oko djece (čije je dijete op. pre.). Bez sumnje čovjek je stranac (nije mahrem) za ženu svoga brata, tako da mu nije dozvoljeno da se rukuje sa njome, da se osamljuje sa nome, ili da je gleda, osim ako joj je mahrem sa neke druge strane, kao što je dojenje.

Onaj ko pogleda u ove domove gdje žive više porodica, uvidjet će mudrost onoga što su rekli učenjaci, a to je da žena treba da ima odvojen smještaj, jer u mnogim ovim domovima ima razlika među suprugama i između muža i njegovog brata, i između supruge i njegove majke, i tako dalje, kao i što su mnoge loše stvari koje su u suprotnosti sa islamom.

Na kraju, ono što te savjetujemo jeste da se potudiš da pomiriš svoju suprugu sa svojom majkom i porodicom, i da svima daš prava koja im pripadaju. Daj svojoj ženi pravo na odvojen smještaj, i nije bitno ko će se naljuti zbog toga što vi imate odvojen dom, jer to što radiš nije zabranjeno. Ali moraš ustrajavati da spajaš rodbinske veze sa svojom rodbinom, majkom i braćom.

Ako ne možeš obezbijediti odvojen smještaj za svoju ženu u ovome trenutku, ona joj se možeš zakleti i savjetovati je da bude strpljiva dok te Allah ne učini neovisnim iz svoga obilja.

Molim Allaha, neka je uzvišen i savršen od svake mahane, da vas pomiri i ujedini, i da poveća ljubav i privrženost među vama.

A Allah zna najbolje.

Odgovorio: Šejh Muhammed b. Salih el-Munedždžid
Izvor: http://islamqa.info/en/94965