Priredio: Amir Durmić

Ovih dana, dok svijetom hara epidemija virusa korona, u različitim zemljama uvode se razne mjere preventive kako bi se epidemija, uz Allahovu pomoć, suzbila ili barem ublažila. Tako je Vijeće islamskih učenjaka u državi Kuvajt donijelo odluku da se džuma i dnevni namazi do daljnjeg ne klanjaju u džematu, a opravdanost takve odluke, navodeći šerijatske argumente i mišljenja islamskih učenjaka, pojasnili su u svom saopćenju za javnost.

Ezani za sve namaze uče se redovno, a mujezini pred kraj ezana umjesto uobičajenih rečenica: “Hajje ales-salah! Hajje alel-felah! – Dođite na namaz! Dođite na spas!”, izgovaraju riječi: “Es-salatu fir-rihal – Namaz klanjajte u svojim prebivalištima!”, ili: “Sallu fi bujutikum! – Klanjajte u svojim kućama!” Videosnimci ezana iz Kuvajta sa spomenutim dodacima od jučer su preplavili društvene mreže, pa su se mnogi muslimani zapitali o kakvom je dodatku pred kraj ezana riječ, a neki su čak pomislili da se radi o samovolji mujezina ili nadležnih institucija koje su donijele odluku o prekidanju obavljanja namaza u džematu. Međutim, istina je da je dodavanje tih riječi pred kraj ezana, u specifičnim situacijama, legitimna islamska praksa koja je potvrđena u mnogim vjerodostojnim hadisima. Ovdje navodimo samo nekoliko predaja koje u svom Sahihu bilježi imam Buhari, a koje ukazuju na to da je u specifičnim situacijama navedene riječi legitimno dodati pred kraj ezana.

Abdullah b. Haris kazao je: “Jednog kišnog, blatnjavog dana, Ibn Abbas, radijallahu anhu, držao nam je hutbu i kada je mujezin došao do riječi: ‘Hajje ales-salah!’, on mu je naredio da umjesto tih riječi kaže: ‘Es-salatu fir-rihal! – Klanjajte u svojim prebivalištima!’ Ljudi koji su tu bili prisutni pogledali su jedni u druge, a on im reče da je tako postupio i onaj koji je bio bolji od njega, bez obzira na to što je džuma-namaz obligatna dužnost.” (Buhari, br. 616)
Pojašnjenje

Ibn Abbas, radijallahu anhu, htio je kazati da je jednom prilikom tako postupio i Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem. Ovaj događaj desio se u petak, za vrijeme džuma-namaza. U predaji koju bilježi Ebu Davud, Sunen, broj 1066, zabilježeno je da je Ibn Abbas, radijallahu anhu, nakon što je na licima prisutnih vidio negodovanje zbog njegove naredbe mujezinu da javno obznani onima koji još nisu došli na džuma-namaz da džumi nisu ni obavezni prisustvovati, tada prisutnima rekao: “Džuma jeste obavezna, ali mi je bilo neugodno da vas iz vaših kuća izvedem po blatu i kiši.” Na temelju ove predaje, neki učenjaci smatrali su da u vrijeme velike kiše i blata muslimani muškarci nisu obavezni da prisustvuju džuma-namazu, već da će u svojim kućama klanjati podne-namaz, o čemu se podrobno govori u fikhskim djelima.

Abdullah b. Haris kazuje: “Jednog kišnog dana, Ibn Abbas nam je održao hutbu i mujezinu naredio da uči ezan. Kada je mujezin došao do riječi: ‘Hajje ales-salah!’, Ibn Abbas reče: ‘Reci: Es-salatu fir-rihal – Namaz klanjajte u svojim prebivalištima!’ Neki su ashabi pogledali jedni u druge, kao da su ga željeli osuditi zbog te izjave, pa im Ibn Abbas reče: ‘Vi kao da osuđujete ovo što sam rekao? Ovako je postupio i onaj koji je bio bolji od mene’, misleći na Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem. Potom im je Ibn Abbas rekao: ‘Džuma-namaz je obavezan, ali ja nisam želio da vam pravim poteškoće.’”
Isto predanje prenosi Hammad od Asima, on od Abdullaha b. Harisa, a on opet od Ibn Abbasa, izuzev što je Ibn Abbas još rekao: “…smatrao sam ružnim da vas opteretim pa da dolazite i tako gazite blato do koljena.” (Buhari, br. 668)

Ibn Abbas, radijallahu anhu, rekao je: “Jednog kišnog dana rekoh svome mujezinu: ‘Kada izgovoriš: ‘Ešhedu enne Muhammeden resulullah! – Svjedočim da je Muhammed Allahov poslanik!’, ne izgovaraj: ‘Hajje ales-salah! – Dođite na namaz!’, nego reci: ‘Sallu fi bujutikum! – Klanjajte u svojim kućama!’ Ljudi kao da su to smatrali prezrenim i ružnim, pa sam dodao: ‘Ovako je radio i onaj ko je bio bolji od mene. Džuma je dužnost, ali ja ne bih želio da vas opteretim i da vas izvodim iz vaših kuća, pa da idete po ovom blatu i ovakvoj klizavici.’” (Buhari, br. 901)
Nafi kazuje: “Jedne prohladne noći, Abdullah b. Omer, radijallahu anhu, proučio je ezan na Dadžnanu[1] i rekao: ‘Klanjajte ovaj namaz u svojim prebivalištima!’ Kasnije nam je ispričao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ponekad naređivao mujezinu da uči ezan, a da poslije ezana kaže: ‘Ela, sallu fir-rihal! – Klanjajte u svojim prebivalištima!’ Ovako bi činio na putovanju ili u studenoj ili kišnoj noći.” (Buhari, br. 632)
Slične predaje u kojima se navodi da bi Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kada bi bila hladna ili vjetrovita noć, naredio mujezinu da pred kraj ezana kaže: “Es-salatu fir-rihal! – Klanjajte u svojim prebivalištima!”, a koje prenosi Abdullah b. Omer, radijallahu anhu, bilježe Muslim, br. 697, Ebu Davud, br. 1062, Nesai, br. 654, i drugi.

Molimo Uzvišenog Allaha da nas zaštiti od svih nevolja i bolesti, i da nas učvrsti na putu istine!


[1] Dadžnan je brdo na putu između Meke i Medine. Prema nekim tumačenjima, nalazi se na udaljenosti od dvadeset i pet milja od Meke. minber.ba Foto: ilustracija