Ef.Muhamed Velić tekst DEPRESIJA! Šta znate o depresiji? Ako mislite da to znači biti tužan, samo to, onda se varate! To je mnogo ozbiljnije stanje i bolest od toga – biti tužan i od onoga što o depresiji znamo. A malo znamo o tome i slabo se interesiramo o toj opasnoj bolesti. Koja već uveliko kuca i na vrata naših kuća i naših porodica. I uzima svoj danak. Odnosi živote. U Tuzli je čovjek prije petnaestak dana zaklao ženu a sebe raznio bombom, ranivši i svoga malodobnog sina; imao je dijagnozu kliničke depresije. Biti depresivan – to znači, naravno, biti i tužan, ali je to primarno bolest poništenih emocija, kada čovjek osjeća ništavilo i kada ne želi da postoji. A nije lud. U psihijatriji je to jedina smrtonosna bolest. U ravni je sa karcinomom, kada su u pitanju fiziološka oboljenja. SZO predviđa da će za 20 godina to biti najmasovnija bolest koja će pogoditi čovječanstvo i predstavljat će najveći teret svih zdravstvenih sistema na svijetu. Medicina se teško nosi s ovim pitanjem. Jer je ovo pitanje duše, a Allah, dž.š., u Kur’anu kaže da je čovjeku malo znanja dato o duši. Otkud se javlja ova teška bolest i teški hal? Više je razloga, kaže se da je velike traume uzrokuju, veliki stres i veliki bol, veliki gubitak, neko veliko javno poniženje i razočarenje itd. Ali zasigurno se kao razlozi i uzroci mogu pojaviti i načini života: konformizam u životu, kada ljudi postignu “visok životni stil – high life style”, to moderno božanstvo savremenog čovjeka, kada dobiju sve što požele i kada više nema smisla ništa, jer su sve želje ispunjene. Filozof Schopnehauer kaže da neispunjena želja stvar bol, a ispunjena zasićenost. To korespondira i sa kur’anskom porukom: “Proklet neka je čovjek, kako je nezahvalan!” Otuda se javlja ovo teško stanje i bolest, jer je dunjaluk postao cilj, a i neumoljiva trka za dunjalukom postala je smisao života. Što je pogubno. Otuda se i kod djece i adolescenata javlja ova teška dijagnoza, jer su im sve želje ispunjene. Nema više smisla ništa. Borba i zalaganje u životu više ne postoje, jer nema više smisla, zato što je pogrešan cilj u životu – ostvaren. Drugi razlog je ambijent beznađa i društvena apatija, kakva je naša situacija. Kada ljudi vide masu nepravilnosti i mnoštvo javnih nepravdi, a ne mogu ih zaustaviti ili promijeniti, onda budu apatični i očajni i postaju depresivni. Zato ljudi i odlaze, često ostavljajući i dobre poslove i dobre plaće. … Često kažu osobama koje su depresivne i koje imaju ovu tešku dijagnozu: “Isplači se, biće ti lakše!”, pod uslovom da se te osobe mogu ikako isplakati. Kad zapadne čovjek u ovakavo stanje, tu se krije dupla opasnost. Jer, u takvom ga stanju i džinni napadaju. Slikovito kazano, ta je bolest kao ulazak u pećinu, a u pećini se kriju džinni. To je onda dodatni problem. Pitanje džinna je svakako pitanje duhovnog imuniteta, tj. imana, kao što mikrobi, bakterije i virusi napadaju čovjeka kada mu padne imunitet, tako ga i džinni napadaju kada mu padne duhovni imunitet. Treba, dakle, imunitet podići! … Priča o Karliniju: U Napulju je svojevremeno čuveni komičar Karlini održavao svoje komične predstave. Bio je čuven po tome i ljudi su išli na njegove predstave da se opuste i dobro ismiju, nekima je to bilo kao terapija. No, jednoga dana u Napulju je doktoru došao pacijent koji se žalio na preveliku melanholiju i depresiju koja mu je podrivala zdravlje. Doktor je rekao da za to ne postoji injekcija i tableta koja bi se popila i koja bi njegovu bolest odnijela, ali mu on može kao terapiju propisati čuvene Karlinijeve komične predstave, za koje vjeruje da mu mogu pomoći. Pacijent je rekao: “Doktore, ja sam Karlini!” … Muhammed, a.s., je u hadisu, kojeg bilježi Ebu Davud, u osam karaktristika i stanja opisao i možebitno ukazao na ovu dijagnozu, za koju itekako treba moliti Allaha da nas sačuva i izbavi iz tog hala, a riječ je o dovi koju je preporučio Ebu Umami da je uči kad ga je mimo namaza zatekao u džamiji, skrhanog i depresivnog zbog problema duga i drugih stvari: Allahumme inni euzu bike minel-hemmi vel-hazeni Moj Allahu, Tebi se utječem od brige (straha) i tuge (depresije), Ve euzu bike minel-adžzi vel-keseli Tebi se utječem od nemoći i ljenosti, Ve euzu bike minel-džubni vel-buhli Tebi se utječem od kukavičluka (da se suočim sa životom) i od škrtosti, Ve euzu bike min galebetid-dejni ve kahrir-ridžali Tebi se utječem od duga da me ne savlada i da me ljudi ne okahre! (Ko živi u budućnosti, on je anksiozan – hemm, a onaj ko živi u prošlosti, on je depresivan – hazen. Škrti su i oni koji ne žele drugima poklanjati svoje vrijeme, osjećaje, misli itd. ) Naravno, nije dovoljno samo dove učiti već uz dovu se čovjek mora boriti, i za sebe i za druge. Tako, ako znate nekoga da ima ovakvih problema i halova, priđite mu i ponudite svoju pomoć, ali prije svega svoje vrijeme i tople riječi: da nisu sami i da su vrijedni života i borbe. Naš je spas u džematu i zajedništvu. Molim Uzvišenog Allaha da nas osvijesti po ovom pitanju