Jedan od uslova ispravnosti namaza je da se klanjač okrene prema kibli, u pravcu – prema strani Ka’be u Mekki. Ovo je približna mjera – procjena i ostavljeno je da to svaki klanjač samostalno određuje.

Kada se namaz klanja u džematu, onda će to odrediti imam kao osoba koja je najupućenija u vjerske propise, odnosno ako klanjač ili grupa klanjača ne znaju, onda će upitati za pravac kible osobu od povjerenja koja zna šta je kibla.

Ako nema muslimana, mogu pitati i nemuslimana jer je cilj obaviti namaz na znanju, a ne na poukoj procjeni. Neće ga pitati za pravac kible, već za strane svijeta istok-zapad, sjever-jug, jer to nije vjerska stvar i poznavanje ovih stvari je uobičajeno znanje svake osobe koja stanuje u nekom predjelu. Nakon dobijene informacije, klanjač ili grupa klanjača će, postupajući po svom idžtihadu, odrediti pravac kible.

U slučaju da se desi, da klanjač promijeni mišljenje o prvcu kible u toku namaza, ostatak namaza će klanjati prema novom mišljenju, a ranije klanjano od tog namaza će biti ispravno jer je utemeljeno na ispravnom idžtihadu (Idžtihad je ulaganje napora i truda u dosezanju – otkrivanju željenog – traženog cilja).

Ako se desi da klanjač sazna nakon namaza da je klanjao u pogrešnom pravcu, namaz mu je ispravan i neće ga ponavljati, jer je u vremenu obaveze namaza i izvršavanju istoga, činio ibadet na šerijatski utemeljenom idžtihadu, a dokaz je predanje od Amir ibn Rebia, r.a., a bilježi ga Imam Et-Tirmizi: „Putovali smo sa Poslanikom, a.s., nastala je noć i pala je mrkla tmina, pa je svako klanjao u pravcu za koji je smatrao da je kibla, ali kada je svanulo vidjeli smo da smo pogriješili! Obavijstili smo Allahovog Poslanika, a.s., o tome, pa je objavljen ajet: „…kuda god se okrenete, pa – tamo je Allahova strana.“ (El-Bekara, 115)

Međutim, ako se klanjač ne potrudi da sazna i otkrije stranu svijeta, odnosno pravac kible, pa obavi namaz bez ulaganja truda – idžtihada koliko može, a potom sazna da je klanjao u pogrešnom pravcu, ponovit će namaz, jer nije ispunio uvjet idžtihada i ulaganja truda, a Allah Uzvišeni kaže: „Bojte se Allaha (ispunite obaveze prema Bogu), koliko možete!“

I još jedna situacija, ako klanjači obavljaju namaz u džematu sa imamom u mrkloj noći, a ne znaju gdje je kibla, svako će se okrenuti u pravcu za koji misli da je ispravan, osim oni koji primjete – doznaju dodirom ili na drugi način kako se imam okrenuo, oni moraju slijediti pravac imama, jer namaz na znanju da imam čini grešku, nije ispravan, odnosno postupanje suprotno imamovim radnjama i pravcu, kvari namaz jer se krši osnovni smisao imameta, tj. imam je postavljen da se slijedi u namazu.

A Allah najbolje zna.

Vehbe Ez-Zuhajli, El-Fikhul-hanefi el-mujesser, 1/130-131, – skraćeno

Ismet Purdić,hanefijskimezheb

Melbourne, 20.10.2020