Pitanje:
Esselamu alejkum.
Mene zanima zasto se ne smije ici na mezar po noci?
Jeli to zabranjeno po islamu?
Odgovor:
Ve alejkumusselam,
Meni nije poznata predaja koja zabranjuje posjetu
mezarja nocu.Ali vjernik treba da ima nijjet ispravan
prilikom cinjenja bilo kojeg djela,kako bi imao
nagradu od Allaha subhaneh.
Ako ce neko ici na mezarje da cini djela koja islamom
nisu propisana,tada za njih vrijedi zabrana spomenuta
u hadisu Resula a.s.:*Ko pocini djelo koje nismo mu
naredili (ili preporucili),ono se odbija (ne prihvata
se).
Posjecivanje kaburova od strane zena – Islamski
ucenjaci imaju poprilicno suprostavljene stavove u vezi zeninog posjecivanja mezarja:
ima onih koji to kategoricno zabranjuju i posjetu
karakterisu kao veliki grijeh, ima ih koji to smataraju pokudjenim,
ima ih koji to vide dozvoljenim uopsteno jednako kao muskarcima,
a ima ih koji to dozvoljavaju pod uvjetom da se ne ponavlja
cesto.
Zenina posjeta mezarju je haram prema misljenju
dvojice velikih safijskih ucenjaka Ebu-Ishaka
es-sirazija i El-Imranija (El-Medzmu’: 5/203.) i nekih
savremenih ucenjaka kao sto je sejh Ibn-Usejmin i
dr. (Es-serhul-mumti’: 5/380.);
mekruh (pokudjena) prema vecini safijskih i jednom predanju od imama Ahmeda (El-Medzmu’: 5/203., El-Mugni: 3/523.);
dozvoljena uopsteno prema misljenju Ajnija
(El-Umde: 3/76.) i hafiza Ibn-Hadzera (Telhisul-habir:
); dozvoljena pod uvjetom da se ne ponavlja cesto
prema Kurtubiju, sevkaniju (Nejlul-evtar: 4/95.) i
El-Albanija (Ahkamul-dzenaiz: 235.).
Zadnje misljenje je misljenje Kurtubija, Savkanija i
el-Albanija sto je, Allah najbolje zna, najispravnije,
jer ono uspjesno spaja i objedinjuje sve dokaze koji
govore o ovome pitanju. Ono objedinjuje i spaja hadise
koji svojim vanjskim znacenjem zabranjuju posjetu
mezarja zenama, i hadise koji to uopceno dozvoljavaju.
Ibn-Abbasova predaja ”da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prokleo zene koje posjecuju kaburove” (Ahmed, 1/229., 287., 324.,Ebu-Davud, 3236., Tirmizi, 320., Nesai., 4/94.,Ibn-Hibban, 3179., Hakim, 1/374.) upucuje na zabranu posjecivanja kaburova uopceno;
Aisina posjeta bratovog kabura (Hakim, 1/376.,
Bejheki, 4/78., Ibn-Abdulberr u ”Temhidu”, 3/233.) i
pitanje kojeg je uputila Poslaniku, sallallahu alejhi
ve sellem, sta ce kazati kada posjeti mezarje (Muslim, 3/14.), i slucaj zene pored koje je prosao Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dok je stojala pored kabura i nije je ukorio zbog toga (Buharija) upucuju na opcu dozvolu i propisanost posjecivanja mezerja zenama; dok hadis kojeg, kao dokaz, koriste Kurtubi, Savkani i
El-Albani: ”Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je
prokleo zene koje cesto posjecuju kaburove”
(Ahmed, 3/442., Ibn-Made, 1574., Hakim, 1/374.,
Bejheki, 4/78.) ogranicava zabranu i prokletstvo
na zene koje cesto posjecuju kaburove, cime se objedinjuju svi argumenti i svaki od njih ima svoju upotrebu.
Rekao je imam Sevkani: ”Ovako treba napraviti spoj
izmedju hadisa koji su naizgled oprecni jedni
drugima u vanjskom znacenju.” (Nejlul-evtar:
4/95.). Tome se moze pridodati i opca olaksica
(ruhsa) posjecivanja mezarja, nakon opce zabrane: ”Bio sam vam zabranio posjecivanje mezarja, a sada vam to dozvoljavam, jer posjecivanje mezarja stalno podsjecana onaj svijet.”Zene, kao i muskarci, podjednako ucestvuju u potrebi za podsjecanjem na
ahiret, stoga se ovaj hadis odnosi i na njih kao i na
muskarce, s tim da njihova posjeta treba biti rijetka, to se razumijeva iz gore navedenog hadisa (Ahkamul-dzenaiz od sejha El-Albanija: 229., 235.). Ovaj propis odnosi se i na posjecivanje Poslanikovog, sallallahu alejhi ve sellem, kabura.
A Allah najbolje zna! / n-um.com