Selam alejkumu! Zanima me s kime se može sve stupiti u brak, da li je dozvoljeno oženiti se ili udati za rodbinu i do kojeg koljena je dozvoljeno?
ODGOVOR: Alejkumusselam.U šerijatskim tekstovima u kojima se govori o ženama koje je dozvoljeno ženiti se navede žene koje je zabranjeno ženiti jer je njihov broj manji od onih koje je dozvoljeno.Naime, postoje povodi i razlozi zbog kojih su određene žene zabranjene za ženidbu i to stalnom zabranom za sva vremena i privremenom zabranom koja kada nestane žena postaje dozvoljena za ženidbu.
Žene koje je zabranjeno ženiti za sva vremena
Prvo – žene koje su zabranjene zbog rodbinske veze
U ovu skupinu ulazi:
– majka, majka od majke (nena) i njena majka (pranena), majka od oca (nena) i njena majka (pranena), i tako uzlaznom lozom,
– kćerke, kćerke od kćerki (unuke) i kćerke od sinova (unuke), i tako silaznom lozom,
– sestre i polusestre (svejedno od oca ili majke),
– tetke i polutetke (sestre od oca i od majke) i tetke i polutetke oca i majke (sestre od dvije nene i dva djeda),
– kćerke od brata i polubrata,
– kćerke od sestre i polusestre.
(u rodbinu koju je zabranjeno ženiti ne ulaze kćerke tetki po idžmau učenjaka)
Drugo – žene koje su zabranjene zbog taštinske veze
Od njih su žene koje postaju zabranjene samim sklapanjem bračnog ugovora:
– majka supruge i njena nena (svejedno bila od oca ili majke), i tako uzlaznom lozom,
– supruga sina, supruga od unuka tj. od sinovog i od kćerkinog sina, i tako silaznom lozom,
– supruga oca (maćeha).
Žena koja postaje zbaranjena polnim odnosom nakon bračnog ugovora:
– kćerka supruge (pastorka).
Treće – žene koje su zbaranjene zbog dojenja
Sve žene koje su zabranjene zbog rodbinskih veza, tj. sedam žena, zabranjene su i zbog dojenja (majka, kćerka, sestra i polusestre, tetke i polutetke, kćerke od brata i polubrata i kćerke od sestre i polusestre). Dokaz za ovo je hadis mutefekun alejhi: “Zabranjeno je zbog dojenja ono što je zabranjeno zbog rodbinstva”.
Četvrto – žena zabranjena zbog proklinjanja
Kada muž izvrši proklinjanje svoje žene pred kadijom nakon što je optuži da je učinila zinaluk a nema četiri svjedoka a ona to ne prizna (ovo je propisano u suri En-Nur 6-9), kadija ih razvede i ona mu time postaje zabranjena za sva vremena. A ako je trudna i on zanegira da je dijete od njega ono se pripisuje majci a nikome nije dozvoljeno da je naziva zinalučarkom.
Žene koje je zabranjeno privremeno oženiti
Kada nestane razlog zabrane dozovljeno ih je ženiti.
Prvo – da spoji između dvije sestre (po rodbinskoj vezi ili po mlijeku), tj. nije mu dozovljeno da oženi kao drugu ženu sestru ili polusestru od svoje prve žene, kaže Uzvišeni: “I da spojite između dvije sestre” (En-Nisa 23).
Drugo – da spoji između žene i njene tetke od oca ili majke (po rodbinskoj vezi ili po mlijeku), tj. nije mu dozovljeno da oženi kao drugu tetku ili polutetku njegove prve žene svejedno od oca ili majke, jer je došlo u hadisu mutefekun alejhi: “Ne spaja se između žene i njene tetke od oca niti tetke od majke”.
S tim da je dozovljeno spojiti između dvije kćerke (kao prvu i drugu ženu) od amidže ili dvije kćerke od daidže.
Treće – udate žene, jer kaže Uzvišeni: “I udate žene osim one koje su u vašem posjedu (robinje)” (En-Nisa 24).
Četvrto – žena koja je puštena tri puta nije dozovljena prvom mužu sve dok je ne oženi neko drugi i ima sa njom polni odnos te se nakon toga razvede onda je tek dozovoljena prvom mužu.
Peto – ženidba mušrikinje mimo kitabijke (Židovke i kršćanke), zbog riječi Uzvišenog: “Ne ženite mušrikinje sve dok ne postanu vjernice” (El-Bekare 221).
Šesto – zabranjeno je muslimanu da ima više od četiri žene odjednom (sura En-Nisa 3).
Sedmo – zabranjeno je onome ko je pod ihramima (u toku obreda Hadždža ili Umre) da se oženi, a ako to uradi brak je ništavan.
Osmo – zabranjeno je poštenom muslimanu da oženi muslimanku koja je počinila zinaluk osim ako se pokajala, a tako isto zabranjeno je poštenoj muslimanki da se uda za muslimana koji je učinio zinaluk osim ako se pokajao, jer
Uzvišeni kaže: “Zinalučar ne ženi osim zinalučarku ili mušrikinju, a zinalučarku ne ženi osim zinalučar ili mušrik” (En-Nur 3). Oko ovog pitanja se učenjaci razilaze.
Napomena: žene koje su nekome privremeno zabranjene on njima nije mahrem.
Sve žene mimo spomenutih je dozovljeno ženiti. Ve billahi tevfik.
Izvor:Dzemat-Sabah.com