PITANJE: Selam alejkum! Vidim dosta ljudi koji namaz sklanjaju za čas, da li je to uredu i šta reći onima koji tako brzo klanjaju?
ODGOVOR: Ve alejkumu-s-selam! To je veliki problem među muslimanima. Ukazujući na ovaj problem koji će se pojaviti u islamskom ummetu, Huzejfe, radijallahu anhu, rekao je: ”Prvo što će te izgubiti od svoje vjere je skrušenost, a zadnje što će te izgubiti od svoje vjere je namaz. Možda bude klanjača koji nema hajra (dobra) u sebi, i bojim se da ćeš uskoro ulaziti u džamiju i nećeš u njoj naći nikog skrušenog.” (El-Medaridž) Tako da možemo vidjeti da je nekima namaz postao vanjština bez suštine robovanja. Mnogo je onih koji ga obavljaju a malo onih koji to rade ispravno.U tom kontekstu je Omer, radijallahu anhu, za hadžije rekao: ”Mnogo je putnika a malo hadžija.” Neki misle da je dovoljno izgovoriti ono što se uči i obaviti namaske radnje i to je onda završeno. Ne znaju da Uzvišeni Allah nije uslovio spas onome ko samo klanja namaz, već onome ko bude u tom svom namazu skrušen, a to značiti obaviti ga iskreno i ispravno, potpunog izvršavanja njegovih djelova, pa ko ne postigne to, onda nije uradio ono što će ga Allahu približiti niti spasiti. Zato se treba voditi briga o namazu kako bi rob bio spašen a ne može se spasiti bez skrušenosti, a ne može se postići skrušenost ako se klanja sa odsutnim umom i klanjajući brzo. Bez ovoga (prisutnosti i smirenosti) ne može se ni pričati o skrušenosti u namazu.Kada rob popusti u svojoj skrušenosti onda poveća brzinu klanjanja i tako je povećava sve dok nestane skrušenosti i osjećajem za robovanje Allahu. Namaz mu postane navika i mehanički pokreti ili opterećenje i na kraju, što je pravi problem, izgubi znanje o suštini robovanja Uzvišenom Allahu. Klanja ali ne zbog pravog razloga pa kad nestane tih lažnih razloga, tj. interesa, onda ostavi i namaz. Čovjekova prisutnost i skrušenost u namazu, njegovo upotpunjavanje namaski radnji i pažnja i čuvanje namaza je shodno ljubavi prema Uzvišenom Allahu i, isto tako, njegova ljubav prema islamu se ogleda shodno ljubavi prema namazu.Na osnovu toga, ko voli Allaha pazit će kako obavlja namaz, a ko pazi na namaz bit će u njemu smiren i skrušen i neće brzo klanjati i tako će se približavati Allahu sve dok njega Allah ne zavoli, što je cilj svakog vjernika.Zato savjetujem klanjače da se ne zadovolje sa manje od minimuma ili minimumom nagrade od namaza. Znajte da meleki uzdižu namaz do Gospodara svih svjetova poput hedije kojom se ljudi žele približiti svojim kraljevima, pa neka svako gleda šta će meleki uzdignuti pred Uzvišenog, da li ono čim će On biti zadovoljan pa primiti ili ono zbog čega će se rasrditi, odbiti i baciti u lice onome ko je taj namaz upropastio.
Molim Allaha da budemo od onih koji paze na svoj namaz! Allah zna najbolje!
Evo nekoliko savjeta kako da se bolje uzivimo u namaz kako bi uspostavili sto bolji kontakt sa nasim Gospodarom i na taj nacin dozivjeli, u trenucima dok obavljamo namaz, osjecaj srece i zadovoljstva koji se rijecima ne moze opisati, a istovremeno cemo pokupiti mnogo hajrata, insallah:
1. Kada krenes na namaz sjeti se da stajes pred svoga Gospodara, Mocnog i Silnog, Koji se stvorio ogromni svemir, Sunce i milijarde drugih zvijezdi, te Zemlju i tebe takog sicusnog na njoj, tebe koji se sada obracas tom Mocnom Stvoritelju (ako stignes prije namaza procitaj malo iz Kur’ana ili koji hadis koji govori o Allahovim uzvisenim svojstvima, Njegovoj milosti, plemenitosti, velicini i sl. – to ce te podsjetiti pred koga upravo stajes)2. Obavezno nauci prevod znacenja onoga sto ucis na namazu, od pocetnih dova do kraja i razmisljaj o tome sto trenutno ucis u namazu – vjeruj ovo ce ti biti od ogromne koristi da se bolje uzivis u namaz3. Ne zuri kada stupis na namaz, nego svaki pokret radi polahko i sa skruscenoscu, jer ako budes zurio/la neces imati puno od tog namaza.4. Kada ucis iz Kur’ana na namazu (fatihu, a zatim neku drugu suru) uci polahko i uljepsaj svoj glas koliko god mozes (to vazi i kada ucis u sebi – dnevni namazi, i kada ucis na glas – nocni namazi) osjetices tada posebnu slast – podsjecam te ponovo da razmisljas o prevodu znacenja ajeta koje trenutno uci 5. Nauci koju duzu suru iz Kur’ana, a zatim je uci je kao sto je opisano u tacki cetiri i osjetices u namazu nesto tako lijepo sto ni u cemu drugom na dunjaluku ne mozes osjetiti6. Ostani na rukuu duze vremena, razmisljaj o tome sta tada izgovaras i sjeti se da si se poklonio svome Uzvisenom Stvoritelju, subhanAllah, osjetices nesto posebno ako ostanes malo duze u tom polozaju razmisljajuci da si se svjesno poklonio/la pred Allahom, svt
7. Sedzda, to je, zaista, nesto nadnaravno, ostani na njoj sto duze mozes, ako imas vremena za to, jer znaj da si tada najblizi/a Svome Gospodaru. Budes li zurio/la i samo mehanicki padao/la na sedzdu onda si sigurno od onih koji rijetko osjeti slast namaza. Znaci, ostani duze na sedzdi i tada je skoro nemoguce a da ne osjetis srecu, smiraj i zadovoljstvo, tj. tada ces osjetiti jaku vezu sa Gospodarom svih svijetova8. Bori se sa sejtanom, l. a., cijelo vrijeme i pokusavaj da se skoncentrises na to sto ucis i na prevod toga, jer sejtan ti neprestano dolazi sa drugim mislima s kojima te zeli da odvrati od razmisljanja o namazu, ali cim primjetis da su ti misli otisle na neke dunjalucke stvari, natjeraj se da razmisljas ponovo o tome sto trenutno ucis, tj. o prevodu znacenja na nas jezik i to ce te ponovo vratiti u namaz9. Imaj na umu da ces, kao sto sada ovako stojis pred Allahom na namazu, da ces isto tako stajati pred Njim, u velikom strahu, na Sudnjem danu i da tada neces moci nista uraditi za svoj spas, pa zato ucini svoj namaz ispravnim i svoje molitve sto iskrenijim i skrusenijim, pa ce ti i stajanje pred Njim na danu konacnog obracuna biti mnogo lakse10. Izbjegavaj, ako si u stanju, da klanjas u stanju umora, jer sejtan, l.a., ce ti u tom stanju mnogo lakse odvesti misli na nesto drugo11. Klanjaj namaze sto cesce u dzematu (dzamiji), a ako si kuci onda klanjaj namaz zajedno sa clanovima svoje familije, jer tada je veci bereket i veca nagrada, inshaAllah12. Ne budi tuzan i ne gubi volju ako ne mozes u svakom namazu da osjetis veliku slat, jer to je, zaista, jako tesko, ali tezi da se sto cesce uzivis u namazu, onda ces spoznati zasto je nas Poslanik, saws, rekao da mu je najveca sreca na dunjaluku bila namaz.
Abdullah Mujić, prof. islamqa