Piše: Nijaz Valjevčić

Kada nam se desi da, dok listamo po društvenim mrežama, naletimo na vijest da je neko preselio na ahiret, u nama se javi želja i potreba da izrazimo saučešće porodici. Šta napisati?

„Islam je definisao život do u detalje“ – je komentar koji često znaju kazati čak i sveštenici i rabini spominjući islam u veoma lijepom kontekstu. Islam „bilesi“ tretira momenat kada se sretnu muslimani pa ko je dužan prvi nazvati selam – kako će postupiti onaj koji sjedi; onaj koji prilazi skupini musliman itd. Kad se tretira pozdrav, logično je da se tretira i izražavanje saučešća.

Islam je vjera u kojoj sve ima smisla, ima logike. Dalje, Allah, dž.š., u Kur’anu kaže da se obraća „Ulu-l-elbabima„ odnosno onima koji razmišljaju. Stoga, vjernici su, između ostalog, oni koji mnogo razmišljaju.

Ako „dozvolimo sebi luksuz“ i upustimo se u razmišljanje i opserviranje momenata koji se tiču preseljenja na ahiret – smrtovnice (posmrtnice), dženaze, ukop, nišani – shvatit ćemo da postoji jedna pojava koju bismo trebali blago, bez srkleta promjeniti. Naime, radi se o pojavi koja nije haram, dakle nije grijeh, ali opet koju bismo trebali, naravno, ako hoćemo, veoma lahko zamijeniti.

Postavljanje nišana na kaburove nije farz (obaveza), ali je dio naše lijepe tradicije kojom označavamo, obično imenom, prezimenom i godinom, mjesto ukopa naših najmilijih. Na tim nišanima često se ugravira riječ na arapskom, rijetko i na bosanskom – El-fatiha, sugerirajući onome ko dođe na mezarje, na kabur da prouči fatihu, suru kao dovu za merhuma. (Ovaj tekst ne tretira besmislene komentare o tome kako se fatiha ne treba učiti onima koji su preselili na ahiret)

Sad konkretno. Pojava pisanja El-fatiha ispod smrtovnice ima dvije implikacije:

prva – fatiha ili dova za merhuma se ne uči prije ili dok ne bude dženaza. Momenat kada se smrtovnica objavi jeste prije dženaze stoga pisanje El-fatiha ispod smrtonice na društvenim mrežama kao sugestiju da se prouči fatiha nije od naše ni vjere ni tradicije;
druga – nema nikakve logike da ispod jedne smrtovnice, recimo na Facebook-u, piše na stotine komentara El-fatiha. Ako postoji opravdana potreba (npr. dova na murad-želju) da se neko podsjeti ili nekome sugerira da prouči dovu ili fatihu, dovoljno bi bilo da autor ili onaj ko objavljuje napiše El-fatiha. Valja naglasiti da svi oni koji napišu El-fatiha u komentaru ispod smrtovnice na društvenoj mreži ne čine nikakvu dovu za merhuma, jer sama riječ El-fatiha, u ovom kontekstu, ne znači ništa, osim „Otvaranje“. Iako je naš nijet, naša namjera plemenita, pisanjem El-fatiha u komentaru ne činimo neki hajr za merhuma. Zato, u buduće, kada naletimo na objavljenu smrtovnicu na društvenim mrežama napišimo dovu svojim riječima, ali i spomenimo kur’anski ajet kojim se u našoj islamskoj treadiciji izražava saučešće – Inna lillahi we inna ilejhi radži’un – što znači: „Svi smo Allahovi i svi se Njemu vraćamo!“ (sura AEl-bekare 156)
Primjer ili prijedlog šta napisati ispod smrtovnice:

Inna lillahi we inna ilejhi radži’un. Da mu se dragi Allah, dž.š., smiluje i uvede ga u dženetu-l-firdevs, a porodici da sabura.

Inna lillahi we inna ilejhi radži’un. Molim Allaha, dž.š., da joj se smiluje, oprosti joj grijehe i u vede u dženetske ljepote.

Bašun saolsun (turski Başun sağolsun) ima značenje “nek si ti zdravo” (tvoja glava). U nekim balkanskim tradicijama se kaže idem mu nazdraviti glavu misleći da mu izrazi saučešće.

dzematdonjevukovije