Prema nedavnoj izjavi premijera Albanije, Edi Rame, planira se osnivanje male suverene muslimanske enklave u Tirani, koja bi bila usmjerena na očuvanje i promociju vjerske tolerancije. Ova enklava bi bila specifična jer bi se temeljila na vjerskom redu Bektaši, koji je duboko ukorijenjen u sufističkoj tradiciji. Premijer Rama naglasio je da bi ovaj novi entitet mogao da bude “simbolična država”, po uzoru na Vatikan u Rimu, i bio bi posvećen isključivo duhovnim i vjerskim aktivnostima. Enklava bi, kako se očekuje, imala svoju administraciju, ali bez obavezivanja na standardne državne funkcije kao što su porezi, policija ili vojska, što bi omogućilo očuvanje potpunog suvereniteta Albanije.

Ukratko, osnovna svrha ove inicijative bila bi da se stvori duhovna država koja bi služila kao centar za Bektaši red, poznat po svom sufijskom naslijeđu. Rama je naglasio da ne bi bilo nikakvih fizičkih barijera, policijskih snaga ili vojne zaštite unutar ove teritorije, čime bi se omogućila sloboda vjerskog izraza i provođenja vjerskih obreda, dok bi sama enklava bila utemeljena u vjerskoj slobodi i toleranciji. Ovaj koncept je nov i neuobičajen, ali je zamišljen kao način da se očuva duhovna baština i kulturni identitet naroda koji slijedi ovu vjeru. Vjerski poredak Bektaši ima duboke korijene u istoriji Balkana, jer je osnovan još u 13. veku, za vreme Otomanskog carstva, a njegov centar danas se nalazi u Albaniji.

Plan da se uspostavi ovakav entitet u Tirani naišao je na određeni stepen podrške, ali i skepticizma. Ako parlament odobri ovaj plan, stvoriće se jedinstven entitet koji će biti izuzetan po svom karakteru. Iako bi ova enklava bila mala, njen uticaj na promociju vjerske tolerancije mogao bi biti značajan, jer bi služila kao simbol mira i zajedništva između različitih verskih zajednica. Osnovni cilj ovog projekta je očuvanje i jačanje interkulturnih veza između Albanije, Kosova, Sjeverne Makedonije i ostalih teritorija na Balkanu gdje su pripadnici ovog reda prisutni.

U praksi, ovo bi značilo da bi Bektaši red imao svoje mjesto unutar albanske teritorije, i to u formi enklave koja bi bila potpuno posvećena vjerskoj duhovnosti, bez uticaja na političke ili ekonomske sfere Albanije. Ovaj duhovni centar bi, kako se planira, služio kao prvobitni duhovni centar za sve pripadnike reda, kako bi se promovirala jedinstvenost njihovih vjerovanja i tradicija. Premijer Rama naglasio je da je ovaj projekt i izraz dubokog poštovanja prema istoriji Bektaši reda, koji je na neki način pretrpio zabrane u Turskoj tokom vladavine Kemala Ataturka, i od tada se preselio u Albaniju, gdje je nastavio svoju tradiciju.

Jedan od ključnih elemenata ovog projekta je ideja da će sufizam i uopšte islamske vjerske zajednice imati svoj centar koji nije vezan za zemaljske granice i političke odluke, već za duhovnu slobodu i poštovanje raznolikosti. Osnivanje takve enklave bilo bi još jedan korak ka stvaranju harmoničnog društva u kojem se različite religije i tradicije poštuju, te bi pružio sigurno okruženje za obavljanje duhovnih obreda bez ikakvih prepreka.

Zaključno, premijer Rama ističe da će ovaj plan biti potpuno usklađen sa suverenitetom Albanije i neće predstavljati prijetnju njenoj teritorijalnoj celovitosti. Iako se još uvijek čeka odobrenje albanskog parlamenta, ideja o osnivanju vjerske enklave u Tirani mogla bi postati novi simbol Balkana, koji ističe vrijednost vjerske slobode i tolerancije u modernom društvu.

Ovaj prijedlog o osnivanju vjerske enklave predstavlja korak ka novoj vrsti duhovnog i kulturnog izraza na Balkanu. Iako nije običaj za modernu politiku da se stvore takvi duhovni entiteti, ova inicijativa može biti viđena kao pokušaj stvaranja prostora za vjersku slobodu i harmoniju u regionu. Osnivanje takve enklave u Tirani moglo bi imati dugoročni pozitivan uticaj na odnose među vjerskim zajednicama, stvarajući primjer kako različite vjere i tradicije mogu koegzistirati u mirnom okruženju, bez političkih ili teritorijalnih prepreka. Albanija bi, tako, postala lider u promovisanju vjeroispovijesti kao temelja za razumijevanje i međusobno poštovanje u multireligijskom društvu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here