Žalila mi se da, kad god raspravlja sa mužem o nekom pitanju ili kada je naljuti, on joj saspe u lice ove riječi: ”Šta ti imaš pričati, ti si nepotpune pameti i vjere!”A ona je vrlo uspješna profesorica matematike koja je cijenjena kod svojih učenika, dok je on obični službenik sa srednjom školom.Nazvao sam ga i kritikovao zbog nekorektnog odnosa prema supruzi, a on mi je odgovorio: ”Šejh, ja nisam ništa od sebe rekao, već sam joj spomenuo hadis u kojem dolazi da su žene nepotpune (krnjave) pameti i vjere.”
Nije tako, rekao sam, ne postoji hadis u kojem se kaže: ”Žene su nepotpune pameti i vjere.”Koliko ja znam, ne postoji hadis, odnosno predaja u takvom obliku, u obliku subjekta i predikata. Postoji drugačija predaja, koja glasi: ”Nisam vidio da neko nepotpune pameti i vjere nadvlada i najrazboritijeg čovjeka, kao vi (žene).” I ovdje, po mom mišljenju, postoji oblik tzv. umetnute rečenice koja i kad se izostavi, značenje rečenice je potpuno. To značenje je: ”Nisam vidio da neko može nadvladati i najrazboritijeg muškarca kao vi žene.”Ova poslanička forma izražavanja nam želi ukazati na zadivljujuću činjenicu, a to je da žena, i pored slabije strane jednog dijela njene ličnosti, može nadvladati i nadmašiti i najpametnijeg muškarca.U ovom hadisu se ne aludira na nepotpunost i nedostatak vjere i pobožnosti kod žene, niti se njime negira kategorička kur’anska tvrdnja o jednakopravnosti spolova: ”I Gospodar njihov im se odaziva: ‘Nijednom trudbeniku između vas trud njegov neću poništiti, ni muškarcu ni ženi – vi ste jedni od drugih.”’ (Ali Imran, 195.)Osnova u islamu je da su: obračun, nagrada za djela, kazna i zaduženja, isti, na šta aludira ajet: “Zar vam to drvo nisam zabranio?! – zovnu ih Gospodar njihov – “I rekao vam: ‘Šejtan vam je, zbilja, otvoreni neprijatelj.”’ (El-A’raf, 22.)
Muhammed, s.a.v.s., koji je izgovorio gornji hadis, odao je počast i pohvalio mnoge žene, a neke je opisao i naveo kao primjere savršenih ličnosti, poput Asje, žene faraonove, Merjem bin Imran, a.s., (Isaove, a.s., majke), Hatidže bint Huvejlid, r.a., i Fatime bint Muhammed, a pohvalio je Aišu, r.a., Hafsu i druge majke vjernika, te žene muhadžira i ensarija.Muhammed, s.a.v.s., objasnio je da se pod ”nepotpunošću razuma i vjere” misli na oslobađanje i olakšavanje vjerskih zaduženja u smislu da žene ne poste i ne klanjaju u toku mjesečnog ciklusa (menstruacije), te da svjedočenje dviju žena vrijedi koliko svjedočenje jednog muškarca u javnim (općim) poslovima i transakcijama, u kojima je, inače, uloga muškaraca dominantna, ali isto tako prihvata se kao validno i svjedočenje jedne žene u pitanjima koja su specifična za žene, kao što je pitanje dojenja djeteta, svjedočenje o djevičanstvu i sl.I žene koje ne klanjaju i ne poste u toku mjesečnice ne snose nikakve sankcije, štaviše, one će i za period u kojem, zbog mjesečnice, nisu obavljale namaz biti nagrađene kao i da su klanjale, ukoliko inače redovno klanjaju namaz.Zatim, one su dužne napostiti propuštene dane ramazana, ali nisu dužne naklanjavati namaze koje su propustile u toku mjesečnog ciklusa, jer bi naklanjavanje propuštenih namaza bilo opterećenje za njih.Zato, dragi moj brate, želim te pitati: da li smatraš dobročinstvom da svoju majku, koja je odgojila tvoje tijelo, razum i srce u svome majčinskom krilu, opisuješ na tako nipodaštavajući i prezren način?
Da li smatraš da spada u lijep odgoj tvoje kćeri to da je opisuješ gornjim svojstvima u kontekstu čiste klevete, koji je potpuno odvojen od Poslaničkog, uravnoteženog konteksta, pa da je natjeraš da se osjeća manje vrijedna od svoje braće i da ne zaslužuje tvoju roditeljsku ljubav kao što je zaslužuju njena braća, tvoji sinovi, te da joj ubaciš sumnju i sklonost ka devijaciji, kao da je općenito njena pogreška duplo veća od pogreške njenog brata, iako je ona možda čestita i pobožna, a njen brat obični lakomisleni mladić?I da li smatraš da spada u lijep odnos prema tvojoj supruzi, da koristiš spomenuti opis žene, istrgnut iz konteksta, dok sa njom razgovaraš, kao da pokušavaš Kur’an i sunnet staviti na svoju stranu i time svoju suprugu dovesti u iskušenje u pogledu vjere islama, te biti uzrok da ona, ne daj Bože, prezire Muhammeda, s.a.v.s., onoga koji je strpljivo saslušao Havlu bint Sa’lebe, r.a., kada mu se žalila i jadala na svoga muža, pa je nakon toga stigla Objava sa nebesa da ju je i Allah čuo dok se žalila na svoga muža i onda objavio ajete o njoj: ”Allah je čuo riječi one koja se s tobom o mužu svome raspravljala i Allahu se jadala – a Allah čuje razgovor vaš međusobni, jer Allah, uistinu, sve čuje i sve vidi.” (El-Mudžadela, 1.)Omer bin Hattab, r.a., u vrijeme svoga hilafeta, naišao je sa skupinom ashaba pored jedne žene koja ga je zaustavila i dugo se s njim u razgovoru zadržala. Kada je halifa Omer došao među ashabe, rekli su: ”Ljudi ispaštaju zbog one žene.” Omer, r.a., upitao je: ”A znate li vi ko je ona žena?” ”Ne znamo”, odgovorili su. Onda je Omer, r.a., rekao: ”Ono je Havla bint Sa’lebe čiji govor je čuo Allah, dž.š., iznad sedam nebesa, pa kako da je Allahov rob, Omer ne sasluša. Tako mi Allaha, da me je zadržala sve do vremena namaza, ja bih je slušao.”
Ti si, dragi brate, opis žena iz citiranog hadisa istrgao iz konteksta i onoga što je došlo prije tog opisa i poslije njega, zatim si ga iskoristio u raspravi sa svojom suprugom, u kojoj se ne zna ko je od vas dvoje u pravu.Nema ništa gore od upotrebe svetih šerijatskih tekstova, koje je obaveza slijediti, za lične rasprave u kojima su mogućnost pogreške i ispravnog odgovora podjednaki.Zatim si se nepravedno ograničio samo na taj hadis, kao da je to jedini tekst u kojem se otkriva položaj žene u islamu, iako postoji stotine kur’ansko-hadiskih tekstova u kojima je do u detalje objašnjen status žene u islamu i to da je žena druga polovica muškarca.Molim Allaha da oprosti i tebi i meni i da nas uputi na ispravno razumijevanje Njegovog Šerijata!
Piše: Dr. Selman el-Avde Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić Izvor: saff.ba