PITANJE: Slušao sam daiju Elvedina Pezića koji kaže da se abdest ne gubi ružnim govorom. Možete li mi pojasniti, navodeći hadis ili neki drugi validan dokaz, zbog čega se abdest ne gubi ružnim govorom?
ODGOVOR: Uvaženi brate, islamski su učenjaci postavili jedno veliko pravilo koje muslimanu može mnogo koristiti u svakodnevnom životu, a koje glasi: Čovjek koji ispravno uzme abdest smatra se pravno čistim sve dok ne učini nešto što će ga dovesti do toga da izgubi i prekine postignutu čistoću (abdest), a za spomenutu stvar ima jasan dokaz.
Tako, za bilo koju stvar za koju želimo kazati da je njenim činjenjem pokvaren abdest, moramo za to posjedovati validan dokaz, pošto su to stvari koje se mogu saznati samo putem objave: Kur’anom ili sunnetom. Ako pogledamo u tekstove Kur’ana i sunneta, nigdje nećemo naći da vulgaran govor uzrokuje gubljenje abdesta. Štaviše, o spomenutom pitanju, tj. da vulgaran govor ne kvari abdest, ne postoji razilaženje učenjaka, tj. oni, po jednoglasnom mišljenju, smatraju da vulgaran govor ne kvari abdest, a općepoznata stvar za muslimana jeste to da je konsenzus učenjaka jedan od izvora ove vjere.
Kazao je Ibn Munzir, a on jedan od učenjaka koji je mnogo pažnje pridavao sakupljanju pitanja u kojima učenjaci imaju jednoglasan stav – konsenzus: “Kada čovjek ispravno uzme abdest (postigne pravnu čistoću), on se smatra (pravno) čistim, osim ako validan dokaz potvrdi gubljenje abdesta. Svi oni učenjaci od kojih smo učili znanje složni su u mišljenju da riječi potvore, ili laž, ili ogovaranje, ne uzrokuju gubljenje abdesta, niti obavezuju obnavljanje abdesta. Tog stava bili su učenjaci Medine, učenjaci Kufe, ashabu r’aj (učenjaci hanefijske pravne škole) kao i drugi, a to mišljenje zastupali su i imam Šafija, imam Ahmed i Ishak. Mi smo zabilježili predaju od Ibn Abbasa u kojoj se spominje da je upitan: “Da li krađa, prevara, laž, griješenje i gledanje u ono što je haram, obavezuju čovjeka na uzimanje abdesta”, pa je odgovorio odrično. (El-Evsat, 1/231)
Mi smo kazali da spomenuta činjenica nikako ne znači odobravanje vulgarnog govora, ali spomenute dvije stvari nisu vezane uzročno-posljedičnom vezom. Vulgaran govor je jedno, a gubljenje abdesta je nešto drugo. U ovim pitanjima nema mjesta razumu. Ako neko želi da ljude odgovori od vulgarnog govora na način što će im kazati da to kvari abdest, on nije svjestan da na taj način obavezuje ljude onim što nije od vjere i, samim tim, otežava im. A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Pezić Elvedin – minber.ba