Dok pišem ovaj svoju kratku opservaciju o dočeku ramazana, zapravo o duhovnoj i moralnoj pripremi za najsvečaniji trenutak u toku godine, svjestan sam da je to samo jedno sićušno zrno u riznicama ramazanske duhovnosti i mudrosti, stotinu puta prepričane i prepisane, od onih koji su znaniji, učeniji, stručniji i bolji od mene, ali ipak osjećam potrebu da svoj „lov misli“, koje se obično javljaju u ovakvim trenucima, podijelim sa svima onima koji u ramazanu vide svoju najveću duhovnu priliku, i koji od ramazana žele ono najbolje i najvrjednije.

U tom duhu, sebi i Vama, savjetujem:

  1. Donesi iskren nijjet da ćeš postiti cijeli ramazan i da ćeš, svake noći ramazana, klanjati teravih-namaz u džematu, jer “ko isposti mjesec ramazana/ko klanja noćni namaz u ramazanu, vjerujući u Allaha i nadajući se njegovoj nagradi, bit će mu oprošteni prethodni grijesi.” Ovaj nijjet/odluka je od suštinskog značaja, posebno za one koje bi bolest ili neki drugi opravdan razlog (teški fizički poslovi i sl.), mogli spriječiti u izvršenju ovog hairli posla. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obećao je da će Allah, dželle šanuhu, onima koji, zbog putovanja ili bolesti, budu spriječeni u činjenu djela, koja su činili dok su bili zdravi i kada nisu bili na putu, upisati nagradu tih djela. (Buharija)
  2. Očisti svoje srce od zlobe prema muslimanima, jer zloba stvara u srcu mržnju i želju za osvetom i pretvara ga u plodno tlo za razvoj različitih duhovnih bolesti, od kojih je svakako najopasnija bolest zavisti, koja izjeda čovjekovu dušu i „uništava dobra djela, kao što vatra uništava drva“. Kakve koristi od posta i noćnog namaza ima onaj čija je nutrina zapraljanja zlobom, mržnjom i zavišću?
  3. Učini iskrenu tevbu (pokajanje) za sve grijehe, i one koje znaš i one koje ne znaš, kako bi ramazan dočekao čiste duše, srca i tijela. Ako si nekoga moralno ili materijalno oštetio, ako si mu nanio bilo kakvu nepravdu, učini sve da od njega “iznudiš” oprost ili ispraviš nepravdu, jer bi, u suprotnom, tvoj post i cjelomjesečni trud i ibadet mogao otići na njegov tas dobrih djela, a da ti od ramazana imaš samo glad i žeđ. Mislim da ti je dobro poznat hadis o “muflisu”/najvećem bankrotu, koji će na Sudnji dan doći sa dijelima veličine brda, ali će mu ona biti “oduzeta” zbog počinjenih zlodjela na ovom svijetu. (Muslim, Tirmizi, Ahmed)
  4. Smatraj ovaj ramazan svojim posljednjim ramazanom, jer nisi siguran da ćeš dočekati sljedeći, ili da te bolest ili neki drugi musibet/nevolja neće omesti u postu sljedećeg ramazana i ubiranju njegovih plodova. Ako tako budeš gledao na ramazan, tvoje srce će biti mekše, tvoja duša čišća, tvoji osjećaji istančaniji, tvoj um bistriji, a tvoje tijelo će hrliti dobrim djelima kao što pčela hrli cvijetu punom polena i nektara, i bićeš spreman za doček najdražeg gosta, ne samo na tri, koliko traje propisano gostoprimstvo, nego na tridest dana.
  5. Obiđi svoju najbližu rodbinu, prije svih roditelje a zatim njihovu braću i sestre (amidže, dajdže i tetke), ili ih, bar, nazovi telefonom i čestitaj im nastupanje mjeseca ramazana, jer je održavanje rodbinskih veza jedno od najboljih djela kojim možeš početi ovaj mubarek mjesec. Neki čovjek je pitao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o djelu koje će ga uvesti u Džennet, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mu je rekao: “Obožavaj Allaha i nemoj Mu nikoga/ništa smatrati ravnim, obavljaj namaz, daji zekat i održavaj rodbinsku vezu.” Održavanje rodbinske veze definiše se kao činjenje dobročinstva rodbini, nastojanje da im se učini što više dobra i da ih se, koliko je to god moguće, zaštiti od zla (vlastitog i tuđeg).
  6. Oslobodi se ružnih misli i pokušaj razmišljati pozitivno i produktivno i na druge prenositi optimizam, jednom rječju rečeno – stvori oko sebe pozitivno ramazansko ozračje. Neka se ramazan osjeti u tvojim očima, na tvom licu, u tvojim pokretima, u tvom odnosu prema ljudima, u tvojim postupcima, u tvom stavu. Ružne misli mogu značajno otežati izvršavanje propisanih dužnosti i umanjiti njihovu efektivnost. Vesvesa – ubacivanje zlih misli jedno je od najjačih Iblisovih oružja, i zato se vjernici, ujutro i naveče, prije spavanja i nakon svakog namaza, učenjem sure En-Nas, utječu Allahu, dželle šanuhu, između ostalog, i od šejtanskih vesvesa/zlih misli.
  7. Kloni se rasprava o načinu utvrđivanja početka mjeseca ramazana, lažnoj zori i vaktijama, jer su to rasprave koje nemaju nikakav konkretan učinak (svako će na kraju opet postupati po svom mišljenju), osim što udaljavaju vjernike jedne od drugih, stvaraju razdor, prljaju i opterećuju dušu. Uzvišeni Allah, dželle šanuhu, kaže: „i pokoravajte se Allahu i Poslaniku Njegovu, i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali; i budite izdržljivi, jer Allah je, zaista, na strani izdržljivih.” (El-Enfal, 46) Nema sumnje da je post mjeseca ramazana, posebno u ljetnom periodu, jedna vrsta borbe (džihada), za koju se trebamo, umno, fizički i duhovno, spremiti, a rasprava, onako kako je mi razumijevamo i parktikujemo, sigurno neće doprinjeti toj spremnosti, nego će je naprotiv oslabiti i umanjiti.

Uz iskrene želje, da u najljepšem duhu dočekamo ramazan i ispostimo ga onako kako je propisano i kako je zadovoljan naš Gospodar, svima vama čestitam nastupanje mubarek mjeseca ramazana!

Piše: Semir Imamović

Saff.ba